Tantvarning utfärdad!!!!

Begreppet "Tant" borde vara K-märkt!

Det står i en krönika jag läste idag. Hillevi Wahl har skrivit den i ALLAS. (Hur många av ER läser ALLAS, Svensk Damtidning, ALLERS, Hemmets Journal och andra "tanttidningar" i smyg? Hellre "dööör" Ni än erkänner detta.... *S*) En mycket  "svensk" veckotidning för TANTER.

Hur som helst, utan att egentligen värdera denna tidning,  så är den rätt rolig ibland. Korsorden är enkla, så man kan lösa dom och känna sig nöjd - detta utan att be om hjälp eller använda diverse uppslagsböcker eller sökfunktioner på nätet. (Till skillnad från söndagskryssen i vissa dagstidningar..... Ibland när man kämpar med dom  är det som att jobba med en "hemtenta" eller nå´t. Visst.... man lär sig massor men....)  Matrecepten ger en visuell inspiration till att förändra standardformen på vardagsmaten osv osv....

Åter till "tanten"....
 Hillevi skriver rätt roligt om egna och andras "tant-upplevelser", och så har hon en lista för kontroll om  man platsar i "tant-klubben". (Jag förvånades över att JAG faktiskt kände igen några av punkterna) :

*Rabattkuponger
*Ler mjukt åt barn på bussen
*Skriker iiiihhh när man stoppar tårna i sjön. En riktig tant kliver för övrigt ner via badstegen
*Gråter när man kollar på fotboll och det blir mål. För det är synd om målisen
*Bakar äppelkaka
*Vaknar senast klockan sju varje morgon
*Svarar aldrig i telefonen utan att kolla nummerpresentatören först.
*Hår på tårna
*Lyssnar på Melodikrysset, kan nästan allting
*Önskar sig Trisslotter på bemärkelsedagar
*Slutar läsa "Fråga sex-spalten"
*Slätar ut julklappspapper för att använda nästa år-och återanvänder självklart  brödpåsar
*Väskor från bokklubbar
*Har full förståelse för biskopar som går in till grannen och stänger av radipn för att "hon blir desperat av hög musik och inte kan höra fåglarna"
*Har ICA:s gratisalmanacka på väggen i köket

En fördel med att vara tant enligt Hillevi är att :" Upp till 39 och ett halvt har alla, precis alla, åsikter om hur en kvinna ska sköta sin kropp och sitt utseende. Efter fyrtio tycks alla anse att det är kört - och lägger av med hjärntvätten. Alla tanter får klara sig själva, bäst de kan och vill. Skönhetspoliserna ägnar hellre sin kraft åt de nya, unga förmågorna, dem som det fortfarande finns hopp om. Därför kommer vi tanter undan med lite andra grejor också. Som att rapa och släppa väder och vara allmänt oförskämda.....

Oavsett om man tycker att man känner igen sig i ovanstående påståenden eller så, menar jag att hon nog har rätt i att det är något positiv med att vara tant. Jag har personligen en positiv assosiation till ordet. Jag omgavs av mängder med "tanter" då jag var liten. Dels hade min mormor ,som jag visstades ganska mycket hos, många väninnor och dom tlltalades med tant. Tilltalet var en form av markering att de "nästan" hörde till familjen för det var alltid tant Anna, Tant Tora... ett användande av förnamnen och så fick jag säga DU. Sen fanns det en annan "liga" och det var de som skulle heta Fru eller Fröken och så efternamnet. De var INTE "nästan" tillhöriga familjen.
 Många av de här "tanterna" var otroligt färgstarka, glada,kunniga,inteligenta, något strama, tokiga, varma och framförallt mogna kvinnor. Jag såg upp till dom och har haft flera av dom som förebilder.....
Alla dom andra då? -- Ja dom kallades diverse andra saker, men det skall vi inte ta upp här.

Dessutom läste jag en insändare idag, i GP - undertecknad "farmor"....

En kvinna berättar om sin "uppgörelse" med ett pojkgäng i tidiga tonåren och deras smällande av smällare och fyrverkerier. Ja, smällandet utfördes i ett bostadsområde, toksent på kvällen en vardag. Hon hade helt sonika - fått tag på två av dom och lyckats "roffa åt sig" kassen med smällare. Eftersom de unga männen argumenterade och "hotade" med allt möjligt sa hon att allt skulle ordna sig och de kunde väldigt gärna få tillbaka sina fyrverkeri/smällarpjäser, OM de kom tillbaka med sina föräldrar dagen därpå. Hon gav dom t o m en lapp med sitt nanm och telefonnummer...... Avslutningen var att ingen hade hört av sig!

Så agerar EN RIKTIG HEDERLIG TANT....

Ha ha, om det här med tanter och språkbruk och vad det står för kan man diskutera in absurdum....

Jag är bara nyfiken på att få höra VAD DU HAR FÖR RELATION TILL ORDET TANT OCH TANTER i synnerhet.........

Kommentarer
Postat av: NewMe

Hahaa, kul läsning. Tant för mig är runda Berta som alltid bjuder på sju sorters kakor till kaffet som serveras i riktiga kaffekoppar med tillhörande fat och som ger en slant till alla barn som hälsar på. Kan också benämnas som Gumma. =D

2007-01-11 @ 10:27:18
Postat av: Ca>svarar

Mmmm... just precis. När man kommer in på det där med "fikandet" hamnar man i nästa "klass" - gumma. Tanter kan fortfarande dricka latte, eller sitt kaffe i mugg på ett fik på sta´n... :)

2007-01-11 @ 11:35:27
Postat av: Matildas fikarum

Tanter för mig är kvinnor som är gamla nog att göra precis som de vill, och det blir oftast bra. Tillräckligt med självförtroende, erfarenhet och vilja. Som exemplet där med smällarna och påsen. Typisk och ganska underbar TantPower!

Postat av: Ca>svarar

Matilda: Precis så är det. Göra precis som man vill och det blir så bra så!!!
"Farmor" i insändaren är en äkta "Power tant", det håller jag med om.

2007-01-14 @ 20:43:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback