Det var en gång.....

....... en 19-årig tjej som just tagit studenten.

Hon sökte personligen jobb på stadens Caféer. På ett ställe fick hon napp!

Lycklig var hon - hon hade skaffat ett jobb!!

70:- i timmen skulle lönen vara, semesterersättning inkluderad.

Lycklig var hon - hon hade jobb!

När hon frågade efter ett anställningsbesked tyckte chefen inte det behövdes, dom var väl överens?!?

- Jo, men jag........vill gärna ha ett.
- Ett papper, vad skall du med det till? Det gör ju ingen skillnad.......  Vi är ju överens!

Ok - kanske var det så, och hon hade ju jobb.....

- Men, ett schema skulle jag vilja ha... sa hon efter ytterligare ett par veckor.
- Ett schema? Men vi planerar ju per vecka..... det vet du ju.....

Ok - kanske var det så det skulle vara, och hon hade ju jobb......

En morgon, på väg till jobbet, vurpade hon med cykeln och bröt armen. Det blev ett gips och krävdes operation.
Hon kunde inte gå till jobbet!!!!

Chefens reaktion var: - Fa´n nu måste JAG jobba, jag har ingen att sätta in. Då får jag väl "anställa" någon ny....... Sjuklön från mig? Nej, Du gick ju bara på timmar.....

När hon ringde försäkringskassan blev det ett förvånat mottagande.... sjukpenning?!
Ingen årsinkomst att uppge.
Inte anmäld som arbetslös........ Vad trodde hon???

*********************************************************************

Tjejens besvikelse var stor. Allt hade blivit så fel! Hon fick kommentarer om hur DUM hon var, hon borde väl ha förstått.......

Förstått vad?

Hon hade ju jobbat och slitit på okristliga tider, vardag som helg, morgon som kväll....

Kommentarer
Postat av: Power Puffan

Japp, verkligheten i ett nötskal. Hade som tur var modet att säga upp mig när jag som 17 åring blev erbjuden att få ut min lön svart...

Postat av: Ca>svarar

Så bra att Du hoppade av.. :)
Det här inlägget skrev jag "rätt ut i luften" med tanke på alla diskussioner gällande kollektivavtal.
Jag tror många unga får betala ett orättvist och högt pris för att få ett jobb och då tror jag att kollektivavtalen är viktiga. Alla arbetsgivare är inte "ärliga och generösa" av sig själva...

2007-02-14 @ 23:11:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback