Märklig hänsynslöshet.....

..... av en hundägare fick jag uppleva idag.

Jag skulle uträtta ett ärende på ett litet bankkontor på Hornsgatan. Lokalen är inte speciellt stor, med tanke på hur personalen kan röra sig.  In kommer en ung kvinna med sin Dobermann Pincher. Hunden är  väl dresserad men ser respektingivande ut. Kvinnan fyller i sin blankett och ställer sig att vänta på sin tur.
 
En annan kund  tittar storögt och nervöst på hunden och flyttar sig till ett annat hörn i samma stund som en man i personalen går fram till hundägarinnan. På ett mycket vänligt sätt och med ett behagligt tonfall ber han henne ta ut hunden ur lokalen för det finns folk som är mycket kraftigt allergiska där inne. Han hinner knappt avsluta innan kvinnan brusar upp och börjar hävda sin rätt att ha hunden i lokalen, enligt svensk lag... Mannen svarar fortfarande lika vänligt att :- ja, lagen ger en rekommendation gällande hundar och offentliga miljöer, men han ber henne trots det ta ut hunden ur lokalen och upplyser henne samtidigt om att det faktiskt sitter en skylt, väl synlig, på entredörren som visar "inga hundar".... Kvinnan ger sig INTE utan går på om att stöldrisken är för stor, hon kan inte sätta hunden utanför på trottoaren, och dessutom så är det bara ca 800 personer i hela landet som har en hundallergi som de kan dö av.

Banktjänstemannen tar då hennes blankett och ber om hennes legitimation, han tänker hjälpa henne omgående, ber henne att stå kvar och vänta. Tror Ni hon klarar att stå och vänta på avstånd från den kvinna i personalen som ser förtvivlad ut bakom disken????   NEJ..... hon tar hunden med sig fram och går därigenom direkt mot kvinnan som har en svår allergi mot hundar. Hela tiden orerar hon på ett mycket arrogant och otrevligt sätt om sina rättigheter och service mm.
Inte nog med att hon fick direkt hjälp, trotssitt dåliga uppträdande, så lämnar hon banken utan att ens säga tack. Att hon skulle komma på att be om ursäkt eller något sådant var helt otänkbart. Jag  tror inte hon vet vad hänsyn och förståelse innebär......

Jag skämdes!! Jag är hundägare.

För det första har jag inte tagit med mig hunden, vare sig till banken eller till  några affärer. Hon, Fanny, har inget som helst utbyte av att vara med där, så hon stannar hellre hemma. Hennes promenader klaras av vid andra tidpunkter.

För det andra skulle jag INTE TROTSA en skylt på en entredörr om att hundar inte skall komma med in i lokalen. Jag utgår ifrån att det finns en anledning till att skylten finns där.

För det tredje vill jag att så många som möjligt skall uppskatta hundar och förstå tjusningen med dom. Då menar jag att jag som ägare också skall föregå med gott exempel. Med lite glädje och mycket vänlighet kan man komma så långt.......

Kommentarer
Postat av: Blue

Exakt. Är själv hundägare och inte sjutton tar jag med mig hunden när jag ska göra ärenden på stan.

Kul att du tittade in hos mig.

Postat av: Nina på Johangården

Håller med. Har två hundar och de går inte i affärer och på banker. Är de på stan så är de ute tillsammans med mig eller den förare de har för tillfället. Och jag håller ordning på dem och går undan för folk i så stor utsträckning jag kan utan att springa runt som en yr höna för att slippa möten. Vet ju att det finns de som är hundrädda så de nästan dör av hundmöte och att det också finns allergiska.

Man äger inte världen bara för att man råkar ha en hund. Och damen i fråga kunde ju lämna hunden hemma om den nu var så värdefull. Fast jag funderar ju vad den hunden var gjord av... guld? Alla hundar är ju värdefulla oavsett ras.

2006-12-15 @ 10:27:35
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Ca > svarar

Blue & Nina på Johangården: Jag är fortfarande rätt irriterad över händelsen. Tycker det var så onödigt och dumt. Hundar har ett "större värde" än att bli tvingade att "göra människoärenden". Jag känner en synskadad kvinna med ledarhund - inte ens hon tar med sig hunden in i vare sig affär eller bank. Är hon där, har hon en ledsagare på två ben...

2006-12-15 @ 10:57:27
Postat av: Ninni

Ja varför iallsindar ska hunden med till banken, dålig stil verkligen!
Nu har jag själv ingen hund, men om jag hade skulle jag inte trotsa såna förbud!

2006-12-15 @ 15:03:07
URL: http://ninni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback