Mitt tillstånd.....

enligt Norstedts Plusordbok.......

Arg = känner vrede eller ilska ( jaha, och vad betyder nu det?)

Vrede = djup och stark känsla av att ha blivit förorättad på ett sätt som kräver upprättelse (hmmm.....stämmer bra. Men ilska då...?)

Ilska = uppretad sinnesstämning som söker sig häftiga uttryck.

Förorättad ? = bemött utan tillräcklig respekt för den personliga värdigheten (mmmmm.... nu börjar det likna något).
Uppretad ? =  som drivits till en irriterad, öppet fientlig sinnesstämning (you bet!)
Utan respekt = inte (tillräckligt) visad eller upplevd hög värdering av person
Värdighet = bestämd känsla för vad som är värdigt beteende för den egna personen  (gott nog)

Med andra ord, mitt tillstånd finns. Det är dessutom beskrivet i litteraturen. Skönt med bekräftelse, då hittar jag inte på. Undrar om man kan sammanfatta det med ett ord?

FÖRBANNAD??????

Förbannad = känner (plötslig) vrede

Jaaaa, ok då. Men varför sa´  jag bara att jag var arg? Förmodligen för att jag inte visste bättre. Jag är ju kvinna och tyckte nog att det lät bättre. När jag tänker efter stämmer det nog. Många män i min omgivning säger nog direkt att de blir förbannade. Men nu vet jag..... bättre. Det ÄR FÖRBANNAD jag är. Så det så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback