SJ och säkerheten....

Ja, säkerheten på tågen har jag haft anledning att fundera en del på under helgen. Så fullt som det varit de sista gångerna jag åkt tåg har jag knappast upplevt i Sverige tidigare. Folk så gott som överallt och framförallt.... massor av skrymmande packning och bagage.

Jag minns, med viss förtjusning, när jag på 80-talet skulle till Gotland för att jobba en sommar. Redan då bodde jag i Göteborg så resan skulle planeras ordentligt. Jag skulle transportera mig själv, katten och cykeln till Gotland.....med tåg och båt. En dag innann avfärd trampade jag glatt ner till Centralen och polletterade min cykel. Det innebar att jag lämnade in min cykel och en "stor cykelväska", betalade en avgift och fick ett kvitto för att sedan, då jag väl var på Gotland kunna hämta ut min cykel.  Det fungerade alldeles utmärkt, jag kom fram dit jag skulle med bagage och husdjur och cykel....

Igår, då jag satt på tåget mellan Stockholm och Göteborg noterade jag följande, i vagnen fanns på mer eller mindre strategiska ställen tre barnvagnar (mer eller mindre väl ihopmonterade), diverse "väskor/trunkar" av modell större i gången och i "entren", på hyllorna avsedda för bagage var det blandad kompott - väskor, en barnstol, en trehjuling, flera kassar....bla en kasse med en bergspalm!
 På det som i alla fall tidigare kallades "hatthyllorna" - ovanför pasagerarnas huvuden - var det smockfullt! Där var det väskor, kläder, ryggsäckar, kartonger mm.
I mitt stilla sinne kom jag att tänka på den syn jag möttes av vid en stor tågolycka i Tyskland för många år sedan. (Jag var där för att hjälpa till med uppröjningen och omhändertagandet av räddningspersonalen i deras arbete.) Så mycket grejor det låg överallt!!!!!! MÅNGA av passagerarna hade skadats mer eller mindre allvarligt av grejor som trillade ner i huvudet på dom, och räddningsarbetet försvårades av röran....

HU.....HEMSKA TANKE! En olycka med det tåg jag satt på hade inneburit detsamma!

Varför försvann "godsvagnarna"? Varför försvann möjligheten att pollettera resgods? Hur kan det komma sig att det är mer ok att bagage flyger omkring / trillar ner i ett tåg än i ett flygplan?

På flyget är det noga, där kontrolleras luckorna till "hatthyllorna", där uppmanas man att se till att handbagaget ligger inproppat under sätena...... Visst, en luftgrop hamnar aldrig ett tåg i men dagens hastigheter och en inbromsning eller ett "spårfel" med en kraftig krängning som följd gör säkert att risken ökat markant. Måste det verkligen hända något allvarligt innan man tar itu med problemet????

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Du har helt rätt. Jag hade glömt det där, att man alltid polletterade stora väskor! Jag som flyttade runt på det sättet så länge ägodelarna mest bestod i sånt som kunde stuvas ned i väskor och min stora korgkoffert.

Postat av: Ca

Det var både en service och en lyx. Men även ett säkrare sätt att transportera människor....
Tiderna förändras men f-n vet om riskerna minskar, kanske för enskild individ men inte för den stora massan.

2005-12-07 @ 23:53:08
Postat av: Annaa M

Sant, sant! Slås också av hur många struntar i säkerheten. Kräver att få stuva gångarna fulla med vagnar på bussen t ex. Här i Stockholm går det inte, men i Göteborg är många förare flatare. Var med om många strider på 85:an när jag ville av med min kärra för att säkerhetsföreskrifterna inte följdes.

2005-12-08 @ 00:33:37
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback