Doftkänslighet....

Jag läste om en studie till vilken man sökte försökspersoner. Det gällde allergi och överkänslighet mot dofter.
I många sammanhang är det starkt uttalat att man INTE skall dofta för mycket. Det tycker jag är bra, de facto finns det en hel del personer som har stora problem med doftandet och far illa av det.

Idag hade jag en helt annan doftupplevelse, inte mindre obehaglig. Det var varken schampo, parfym eller sköljmedel. Utan det handlade om svett, gammalt blod och urin... Det var på den mer än välfyllda bussen på väg hem från jobbet som jag fick "sällskap" av den vinglige mannen som varit på tandakuten och tagit ut en tand. I mungipan hängde en stor blodig tork. Eftersom "tänder" är mitt arbetsområde erbjöd jag ett par rena pappersnäsdukar, en till "tussen" och en som reserv om det skulle börja blöda igen. Dessvärre var han ite intresserad utan avböjde med ett par kraftuttryck. Jag insåg snabbt att det var jag som skulle flytta på mig om jag skulle ändra situationen. Sagt och gjort vid nästa hållplats bytte jag plats. Det funkade i två hållplatser, sedan kom en ny medpassagerare och slog sig ned bredvid mig på det tomma sätet. I samma ögonblick han satte sig slog svettdoften emot mig med full kraft. Inte bara den kroppsvarma doften av "ny" svett utan en väl inarbetad och i flera dagar sparad svettlukt. Jag kände hur det sved i näsan.
Återigen insåg jag att det var jag som skulle flytta mig för att ändra på situationen. Upprepade min tidigare manöver och togmig bakåt i bussen. Efter en stund blev en sits ledig och jag slog mig ned. I samma stund som jag landar baxar en mycket omfångsrik person ner sig bredvid mig. Och då höll jag på att kräkas.....urindoften var så frän...
Jag steg helt sonika av bussen vid nästa hållplats och gick den sista biten. Jag stog helt enkelt inte ut. Faktum är att dofterna sitter kvar i näsan ännu.

Undrar jag om jag skulle bli accepterad som försöksperson i doftstudien?

Kommentarer
Postat av: Stellan

Ossj, svår fråga. Men jag är själv en sån där som inte kan gå förbi en Lush-butik utan att få svår huvudvärk.
Det där med svett är förresten rätt intressant. Jag hade en kursare som med emfas hävdade att "svett luktar'nte, bara änn e' ren" (han var från Kungshamn). Lustigt nog har jag sakta men säkert börjat förstå att det ligger mycket i det. Faktiskt.

Postat av: Ca > svarar Stellan

Nej, Lush är ett svårt fenomen. Jag får nysattacker... även
om jag så bara går förbi på gatan.
Gällande svett och doft håller jag helt med både dig och din kursare. Det som ÄR ett "problem" är nog att vare sig folk eller kläder är rena..
Jag möter i mitt jobb folk som avstår från att borsta tänderna för att de är rädda för att orsaka "skada", hur konstigt det änkan låta. Kanhända finns det de som avstår från att
tvätta sig för att det kan påverka kroppens eget skydd eller något....

2007-09-12 @ 21:19:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback