Sunda matvanor....

.... kanske till viss del grundas på VAD SOM FINNS TILLGÄNGLIGT att stoppa i munnen...?!

Hur kan man då värja sig mot t ex butikernas "köpfällor"?

Jag är väl inte den enda, här på jorden, som ofta kommer hem med fler och framför allt en del "andra" varor i kassarna än vad jag hade skrivit upp på min inköpslista??

Den Amerikanska nutritionsprofessorn Marion Nestles skriver i sin bok, "What to eat" följande tips och råd:

KÖP INGENTING....

*
i butikernas mittgångar - där samlas ofta läsk och annan skräpmat

* med mer än 5 ingredienser

* med ingredienser du inte kan uttala

*med något artificiellt innehåll

* med hälsopåståenden

* med tecknade figurer påförpackningen

(det stämmer kanske inte helt med svenska förhållanden .... men....  )

Kommentarer
Postat av: Emma

Det där kan nog vara väldigt sant. Gillar särskilt den sista punkten :-)
JAg har länkat till dig i ett inlägg med en video på Asha Ali. Hoppas det är OK, annars tar jag bort den.

Postat av: Ca>svarar

Ibland behöver man kanske tänka efter före, vid inköpen....hmmmm.
Helt ok!

2007-02-21 @ 20:22:42
Postat av: Ediets

Ett trick kan vara att undvika att gå och handla när man är hungrig... de gånger jag är hungrig när jag ska handla mat kommer jag ALLTID

2007-02-23 @ 13:58:13
URL: http://ediets.blogg.se
Postat av: Ediets

Hmm... råkade trycka på fel tangent där mitt i meningen och råkade publicera kommentaren innan den var klar :) Det jag skulle skriva var att jag alltid kommer hem med matkassen full med en massa onyttiga godsaker när jag gått och handlat hungrig. Men är jag mätt och belåten när jag handlar råkar det inte alls hamna lika mycket snask i kundvagnen.

2007-02-23 @ 14:02:45
URL: http://ediets.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback