Om jag av någon anledning måste lämna Sverige.....

.... då skulle jag välja att flytta till Tyskland!!

Varför just Tyskland, av alla ställen kanske ni undrar? Jo för det vore på sätt och vis som att flytta hem igen. Från september 1993 till september 1998 levde jag och sonen i Hamburg. Det var fem helt fantastiska år. Jag hade ett mycket bra jobb och sonen fick så att säga "flygande start" med sin skolgång. Båda fick vi förmånen att lära oss ett "nytt språk" ordentligt, vi fick hur många upplevelser som helst som kommer att vara fantastiska minnen för resten av våra liv. Vi gjorde en "livets upptäcktsresa" tillsammans , sonen och jag och det ångrar jag inte. Vi fick uppleva hur det var att vara "invandrare, utisar, främlingar"... med allt vad det innebär. Både på gott och ont, men absolut mest på gott......Därför skulle det inte vara svårt att välja att flytta tillbaka.....

Jag skulle välja att leva i Hamburg igen. En helt fantastisk stad! Både "ful och grå" men samtidigt med så mycket vackert. Inser att jag här bara kan presentera ett axplock.....

Alstern, den stora sjön mitt inne i city. Vacker, med segelbåtar, kanoter och diverse andra farkoster beroende på årstid.På våren brukar "körsbärsträdens blomning" firas med vackra fyrverkerier och lanternor på sjön. I Augusti är det Alstervergnügung, marknad - tivoli -gott att äta och dricka-underhållning och fyrverkerier.En spatsertur på Jungfernstieg, erbjuder massor av fönstershopping, för där kan man hitta affärer med varor som är så dyra att man bara kan drömma om att köpa något. Fika eller äta på något av de små ställena i Speicherstadt. Det är stadsdelen med stora röda "lagerhus" i tegel, mitt i ett kanalsystem som löper ner till hamnen där det alltid finns spännande båtar att titta på.Är det sedan Hafengeburstag då är det verkligen "high life". Eller varför inte en tur "auf dem Kiez", det vill säga en runda på Reeperbahn. En nöjesgata utan motstycke. Den är inte så lång men där finns precis allt. Från Operetter/Musicaler till "värsta porrhålorna". På Schmidts Tivoli brukar det vara full fart och blir man hungrig går man bara upp på Davidstrasse 11, där ligger en av Hamburgs äldsta och enligt min mening bästa Italienska restauranger. Cuneo heter den. Är det sedan natten till söndag behöver man inte åka hem direkt, efter avslutat roande och svirande, nej då kan man promenera ner till Fischmarkt. Där är det full rulle från tidig morgon till lunchtid. Marknad....man kan nog nästa köpa allt från levande smådjur till kläder och blommor. Dessutom kan man få sig en brakfrukost till billig penning.
Promenera längs Elbes strand skall man absolut göra, i Oevelgönne ligger de mest underbara små hus med prunkande blommor högt och lågt. Det är en så´n kontrast mot själva stadskärnan så man tror knappt att det är sant. Fortsätter man längs med sandstranden kommer man så småningom till det som var mitt "hemma", där jag bodde i 5 år. Teufelsbrück, en liten, liten marina med diverse små privatbåtar. Här finns Düebelsbrücker Kajuut en restaurangpråm där man bara skall ta något att dricka eller varför inte smaka på deras egna variant av vår "Lappskojs".... Fortsätt gärna västerut, om Du orkar, då kommer du till Nienstedten och Blankenese. Två små underbara, "gamla" ,stadsdelar med massor av historia och makalös arkitektur. Nytt och gammalt om vartannat.

Som sagt, det här är bara ett axplock av vad "Världsstaden Hamburg" har att erbjuda.... Det krävs år för att utforska den ordentligt. I mitt tycke är den betydligt mer "spännande" än man tror.

Ja, tillbaka till Hamburg skulle jag gärna flytta, om jag av någon anledning inte kunde bo kvar i Sverige.


Detta var en "träningspinne" inför Bloggstafetten........ given av
Ediet.

Ny pinne till Ediet ...........................  " Om jag måste välja mellan en VW Golf, årsmodell -94, eller en BMW årsmodell -05, då väljer jag....."

Kommentarer
Postat av: En liten tant

Kul grej ni har för er - träna inför stafetten!
Intressant om Hamburg. Har haft helt andra bilder av staden, baserat på fria fantasier.

Postat av: Ediets

Ajajaj, bilpinne... Blir svårare än bokpinne. Men inte omöjligt :)

Jag tycker oxå mycket om Tyskland. Har bott där en sommar en gång för länge sen och var där senast i somras och hälsade på vänner. Hamburg har jag varit i ett par gånger, men på väldigt korta besök tyvärr.

2006-01-16 @ 23:20:45
URL: http://ediets.blogg.se
Postat av: Ca

En liten tant: Eftersom jag inte är så "sportig" kände jag att "skrivkrampen" kunde behöva tränas till "mjukhet".... och Ediet var rar och hakade på. :)

Ediets: Böcker, bilar...hmmm....nästa skall börja på annan bokstav, jag lovar.:) Tyskland är trevligt och Hamburg är värt tid.

2006-01-16 @ 23:36:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback