..... och så var jag i Göteborg!

Jag åker och far, för det mesta har jag inte så mycket emot det. Jag väljer ju trots allt själv. MEN... jag blir mer och mer "anti SJ". Läste i dagens DN, en helsidesannons från nämnda företag, om hur de anstränger sig att ta tillvara på kritik de får. Det mesta gick ut på att egentligen kan de inte göra så mycket mer än bli bättre på information/service.

Ja ja, visst, jag förstår att inte SJ kan "fixa fram" mer spår ur rockärmen, det är en större angelägenhet. Men att ge relevant kompensation vid förseningar och ha välutbildad personal som kan uppföra sig, det har i mina ögon inte med spåren att göra. Inte heller att helt negligera säkerheten ombord.... Idag fick en medresenär en dator i huvudet och en äldre kvinna föll över en resväska som välte i gången framför henne. En barnvagn, placerad i en vestibul med diverse väskor i, kom i rullning och kilade in sig i en dörr mellan vagnarna. Inte helt lätt för två vuxna karlar att få loss den när tåget krängde och folk ville förbi....
Koppla på en eller två bagage-vagnar!!! Återinför polettering!
Barnvagnar, större väskor, kartonger med diverse innehåll och annat skrymmande har inte inne i kupeerna att göra om det inte kan placeras säkrare!

Jag har bara hört talas om de Japanska snabbtågen - aldrig upplevt dom själv, men vad jag förstår är de ytterst sällan försenade och inget större bagage är tillåtet inne i vagnarna utan det får packas separat.


Jag har på nära håll sett och varit med i uppröjningsarbete efter en fruktansvärd tågolycka i Tyskland. DET VAR INGEN ROLIG SYN! När nu allt går ut på att vinna minuter, korta restider mm. (Vilket jag också tycker är viktigt..) Glöm då inte säkerheten!Här i Sverige har vi varit förskonade från de allra värsta olyckorna, men jag undrar om SJ redan glömt att det trots allt hände i Lerum (även om det var på 1900-talet).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback