Vad är det som händer?

Återigen har det varit Nyårsfirande. Ett nyårsfirande som "slår alla rekord". Jag menar inte att jag har varit på "festen" som överträffade allt utan det var ett firande som slog alla rekord ljudmässigt.

Såååå mycket SMÄLL, DUNDER, PANG och KNALL!!!!!!!

Det började redan för ett par dagar sedan, om jag skall vara riktigt ärlig. I alla fall här i de kvarter där jag befinner mig. Lite "spridda knallar och häxpipetjuuuut" men dock. Så blev det då Nyårsafton och då drog det igång redan vid 14-tiden. Vid 21-tiden tilltog det för att sedan ha sin höjdpunkt vid midnatt. Egentligen tycker jag det är väldigt fint med fyrverkerier men jag avskyr "bomberna". Dom där dova, tunga knallarna som får förnsterrutorna att skallra. Men ..... sen höll det på ..... långt in på småtimmarna.

På något sätt känns det så fel, det blir för mycket! Tjusningen har försvunnit och irritationen har tagit överhanden. Spänningen och förväntan har övergått i ren ilska.

Min älskade hund, en godmodig och åldrad Golden Retriever tik, höll på att dö av ångest och rädsla. På tre dygn har hon inte kunnat "njuta" av sina promenader. Hon har inte kunnat koppla av och vila....
Sonens mycket alerta och tålmodiga farmor,76 år, gav upp klockan 01.30 och gick ut på gatan i det villakvarter där hon bor  och bad grannen och hans tre barn ( den yngste är 2,5 år), att vänligen sluta skjuta smällare utanför hennes sovrumsfönster. Sonens bästa vän, 21 år, sitter idag med fula brännblåsor i hela handflatan - en smällare small direkt då han tände stubinen. (Killen är utbildad jägarsoldat så han har "koll" på hur man hanterar "smällare") Helt klart ett produktionsfel enligt flera andra som var med.
På min balkong låg rester av tre fyrverkeripjäser då jag kom hem och på gräsmattan utanför huset står fyra fula brända "lik" kvar, efter "tårtor"..... det var väl ingen som kunde ta med sig dom när de gick från platsen igår natt och så har de väl inte minnet att gå och städa efter sig idag heller, eller orken???

Så mycket skräp och föroreningar ( i fyrverkerier ingår ibland t.ex kvicksilver), så mycket pengar som bara "eldas upp".... alla andra typer av "skador". Hur sjutton är vi människor funtade egentligen? Får vi aldrig nog?

Jag skulle önska att man på något sätt begränsade "firandet med pyrotekniska och smällande hjälpmedel"  till en timme på Nyårsnatten... mellan 23.30 och 00.30. Vore det fel med någon form av tillstånd, extra avgift, pant på återlämnade "rester" eller nå´t? För att på något sätt få det hela att ta mer rimliga proportioner. För att få fler att kunna njuta av ett firande - i en positiv anda. Både barn, vuxna, äldre och djur.....

Att det sedan "hör till" med hög konsumtion av alkohol, är ytterligare en fråga som berör mig mycket. Men DET orkar jag inte ens försöka att skriva något om.....

2007 är alldeles nytt, ett år jag ser fram emot att uppleva. Jag vill ha det till ett år i positivitetens anda ..... och så är det första jag skriver om så negativt. Det känns trist, men ok, det kan väl bara bli bättre.


Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

På tvärgatan till min gata hemma i stans utkant var det fullt, fullt med skräp efter smällare och fyrverkerier. Det såg helt enkelt för jävligt ut.

Även nödljus skickades upp flitigt denna nyårskväll och natt.

Postat av: klimakteriehäxanhäxan

Ja kapitlet smällare är verkligen en historia för sig. Och då lär vi ändå ha förbud???????

2007-01-02 @ 10:37:25
URL: http://www.klimakteriehaxan.blogspot.com
Postat av: Ca >svarar

Nina på Johangården: Det är "skit" att inte städa efter sig, det är "skit" att använda nödljus.Det är "skit" att inte kunna visa vare sig hänsyn eller ansvarstagande, så det så, tycker i alla fall jag.... :)

Klimakteriehäxan: Jag har också en känsla av att det heter att vi har ett "förbud" gällande "smälleriet", att det skall finnas tillstånd. Så vad yrar jag om i texten...VEM skulle kunna följa upp det?

2007-01-02 @ 12:03:31
Postat av: Annaa M

Ja men visst skulle det bli ett förbud av något slag? Eller var det bara lokalt man fattade sådana beslut för jag har absolut för mig att det talades mycket om det sista året jag bodde i Göteborg.

Här ute hos oss hade någon satt upp väldigt seriösa flygblad om att här bor många människor som flytt från krig och att höra ett ständigt smällande omkring sig i flera dygn kan vara oerhört traumatiskt. Ja, ni kan ju gissa om det hjälpte... Jag har aldrig hört liknande. Klockan tre natten till nyårsafton lät det som kulspruteeld oavbrutet i en halvtimma!
Även jag såg pappor med mycket små barn som var ute och smällde mitt på eftermiddagen.

2007-01-02 @ 13:37:56
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback