Nu byter jag kanal.....

..... eller rättare sagt program på radion!

Jag orkar inte lyssna på politikerna i riksdagen längre. Har haft dom i öronen i flera timmar.

Göran Persson, Ohly, Olofsson och alla de andra uttalar sig om folk i allmänhet och människor i synnerhet på ett sätt som är rätt läskigt.

Inom vården skall man tänka på individfocuserad behandling, och det är bara ett måste för att överhuvudtaget nå resultat. Våra politiker är så generaliserande och talar "med egna sanningar" om olika grupper på ett sätt så jag blir mörkrädd. Jag står inte ut!

Inom vården skall man "producera" och se till att ekonomin går runt. Där är ett viktigt mål att få patienterna friska så man kan hjälpa andra...

Inte en gång har jag under förmiddagen hört någon av politikerna analysera, "varför blir människor sjuka"?
Inte en enda gång under förmiddagen har jag hört någon av politikerna analysera, "varför jobbar inte människorna"?

MEN oräkneliga gånger har jag under förmiddagen hört, från flera av politikerna att "människorna vill vara sjuka /arbetslösa pga pengarna"....... inte i klartext men invirat i att det är för "lätt att få pengar utan insats".

Jag brukar inte ta till "starka ord" i onödan men nu känner jag mig fruktansvärt kränkt!!!!

Dessutom läste jag i GP om unga studerande vid universitetet i Göteborg. Det var något i hästväg.....

En kille skall läsa 40p (motsvarar ett års studier) på en termin. Chalmers OCH Handels!!
Hur i hela fridens dag är det möjligt? Antingen är han en "överpresterare" som kommer att falla platt inom snar framtid eller så har nivån på universitetsstudierna sänkts så man med rätta kan fråga vad KAN studenterna egentligen....?

En tjej som läser ett "arbetsvetenskapligt program" och som skall läsa företagsekonomi som tillägg är övertygad om att hon kommer att behövas för : Allt fler 40-talister går i pension. I takt med att människor allt mer slits ut i arbetslivet, tror jag också att behovet av folk med min utbildning kommer att öka.....

Jaha ja.....

Ungdomarna väntar på sin chans för att andra "slits ut"...... Ungdomarna är redan på väg in i "överpresterar fällan"......

Hur länge kommer det hela att hålla???

Kommentarer
Postat av: NewMe

Bra inlägg, förtroendet för politikerna är inte så starkt från min sida. Det är en samling fåntrattar hela bunten och det har dom verkligen bevisat den senaste tiden.

Ang. barnen idag så håller jag med om att samhället måste ta sitt ansvar och då främst media (dom bör uppmärksamma lite mer positiva nyheter och inte fokusera på alla hemskheter) och liknande grupper som har stor påverkan på barn och ungdomar. Det är därför jag tycker det är bra med betyg i uppförande. Det är på rätt väg, men som vanligt tänker dom nog inte färdigt innan dom börjar med det och allt går åt pipsvängen.

När det gäller mig själv så var det absolut inte min uppfostran det var fel på utan just skolan och samhället. Hade dom tagit tag i mig från början så hade jag nog förblivit en snäll tjej.

Däremot så tror jag stenhårt på att det råder stor brist på uppfostran, eller kanske snarare kontroll på barnen idag. Jag tänker mest på surfandet på internet vilket tyvärr nog gör mer skada än nytta.

Usch, just detta ämne kan jag diskutera hur länge som helst. Jag är helt panikslagen över hur samhället utvecklas och i vilken riktning Sverige är på väg. =/

Postat av: Ca>svarar

Tror att "kontroll-bristen" är en stor bov. Många vänder sig hellre bort än agerar.... Kontroll och makt är två ord som mycket väl kan ha positiv klang, i rätt sammanhang.

Jag ville bli "kontrollerad" och känna att mina föräldrar hade "makt" över mig.(både som barn och tonåring).Dom brydde sig!!! Att jag värjde mig, "hatade", spottade och slogs hörde till. Jag vet bara att jag är så tacksam över det jag fick, för det var kärlek.

Tänker på hon "farmor" - inlägget om tanter. Hon såg,hon hörde och hon agerade. Dom grabbarna glömmer aldrig henne!!

2007-01-17 @ 13:34:56
Postat av: Nina

Vill vara sjuka för pengarna? Vilka pengar? Vi som är hemma och sjuka ser inte alla dessa pengar, vi ser ett litet matbidrag.

Politikerna kunde gärna få byta med mig. Jag vill inte gå hemma och vara utbränd. Jag ger gärna bort det.

2007-01-17 @ 18:02:20
URL: http://ninadenfina.blogspot.com
Postat av: Ca > svarar

Nina: Det är samma här, vem som helst kan få "adoptera" mina axlar. Jag kan t o m betala för att "någon" skall ta över dom...
Det är "bra" att vara politiker på många sätt, bl a har de förtroende arbetstid. Det leder till att det är få som "sjukskriver sig" bland politikerna. Då behöver de inte "leva på sjukpenningen"... och för den delen den ersätter ju på långa vägar inte deras lönebortfall.... (Attans, nu blev jag riktigt arg)

2007-01-17 @ 18:16:57
Postat av: Karin Långström Vinge

Hej! Tack för din uppmuntrande kommentar på min blogg!

Karin

2007-01-17 @ 19:26:42
URL: http://karinlangstromvinge.blogspot.com
Postat av: Annaa M

Dubbelläst på Chalmers/KTH och Handels har väl de smarta grabbarna (och tjejerna) alltid gjort av anledningar som är så svåra att fatta utom att de snabbt vill komma ut i karriären. Jag tror inte unga sliter ett dugg mer med studierna nu än innan hemuppgifternas och grupptentornas tid. I övrigt håller jag med mig. Hade ju anledning att granska ett antal fall som blivit nekade sjukersättning i höstas och det var djupt sorgligt. Nu skär försäkringskassan ned kraftigt på personalen, det innebär att folk kommer att behandlas ännu mer summariskt och cyniskt.

2007-01-17 @ 19:38:27
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Annaa M

Alltså jag håller med om det du skrev i själva inlägget, inte i den där makt och kontroll-grejen över barnen...fast det hade du nog redan gissat!

2007-01-17 @ 19:41:02
Postat av: Annela

Vilka vill vara sjuka och fattiga om man kan vara frisk och rik? Strax före jul fick jag ett brev från Fk att min sjukpenning ska sänkas med 100:- om dagen. Vem vill vara sjukskriven?? Inte jag

2007-01-17 @ 23:27:58
URL: http://www.mysochpys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback