Märkligt tycker jag att det är...

..... att diskussionerna kan gå så höga gällande "rättssäkerheten" i skolan. Jag förstår principerna bakom , men är det riktigt rätt, med focus på mobiler och eller diverse "spelare/ljudmaskiner" i skolmiljön?

Jag har ett arbete som per "automatik" (läs - jag skulle aldrig komma på idén) innebär att jag vare sig har min privata mobil liggande på bordet eller ngn form av "spelare" i öronen. Då skulle jag inte kunna utföra mitt jobb!! Skulle jag ha det skulle jag förmodligen få stora problem med både patienter och min arbetsgivare. Det är ett faktum som jag inte har det minsta problem med att acceptera.... Men vad skulle hända om jag testade "min rättighet"??? Var skulle det sluta, skulle jag förlora jobbet? Skulle det ses som provocerande att jag som vuxen gjorde så? VEM har mandat att skilja den ena situationen från den andra?

När jag undervisade på universitetet VAR DET BÅDE STÖRANDE OCH PROBLEMATISKT med de studenter som använde sina mobiler eller MP3-spelare inne i föreläsningssalarna. Det är svårt att använda dessa saker helt utan att det påverkar de som sitter närmast....

Jag glömmer inte den studenten som under en föreläsning hade hörlurar ,modell större, och som spelade så det hördes fram till mig. På min anmodan om att i alla fall vrida ner volymen bara svarade studenten,  - Du får vänta lite, det är bara lite kvar......  Jag och de andra studenterna förväntades VÄNTA till denne enda students "låt i lurarna" var slut.

Jag blev "hotad med att bli anmäld" då jag krävde att det bara skulle få finnas pennor och sudd på skrivskivan vid tentamen... kladdpapper hade jag med och delade ut. (Det handlade om en skrivtid på 80 minuter)

Samma sak då jag vägrade att släppa in en student i skrivsalen igen, den personen tog 20 minuter på sig för ett toalettbesök under skrivtiden.....

Jag skulle kunna ge mängder av exempel på "toksituationer" i skolan, på gymnasiet och på universitetet som landar i "mobil / spelar" facket och även från andra miljöer i samhället, men jag avstår....

Jag bara undrar...... VAD ÄR DET SOM GÖR ATT VI HAR SÅ SVÅRT ATT ACCEPTERA VISSA FAKTUM???

Varför måste "förbud" alltid ifrågasättas?
Varför är det ofta den större gruppen personer som får ge vika för de enskildas behov?



Kommentarer
Postat av: En liten tant

Står upp och applåderar!
Jättebra inlägg!

Postat av: Ca>svarar

Jag tackar och niger.... :)

2007-02-22 @ 08:38:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback