Med livet som insats.....

...ger man sig ut på promenad i Stockholm just nu. Kanske i extra hög utsträckning på Södermalm?!

Termometern visar ett par grader plus och solen visar sig. Precis de förutsättningar jag vill ha för att ge mig ut på promenad i denna vackra stad.
 
Men VAR skall jag gå?
 
Det är inte helt enkelt att avgöra vilken "risk"som är störst. Antingen halka på isfläckar eller grus, eller få något hårt och isigt i huvudet. Helt klart är att det finns ytterligare en riskfaktor.... att bli påkörd!

På trottoarerna, då måste jag överväga halka eller "död från ovan". Väljer jag bort detta så återstår risken att bli påkörd om jag väljer att gå i gatan. Inte helt enkelt.....

Stockholms Fastighetskalender ( tel: 08- 59119500)  har i alla fall inrättat en servicelinje, en så kallad "istappsjour", dit man kan ringa och meddela var det finns "faror" i stuprännor och på tak. De i sin tur försöker komma i kontakt med fastighetsägaren ( 85% av fastighetsägarna är anslutna) och uppmana denne att vidta åtgärder.
 
"istappsjouren" har man tagit emot över 2000 samtal bara i år!!!! Det är fler än vad som togs emot under hela förra året. En februaridag förra året tog jouren emot 170 samtal. Onsadgen den 8 mars i år tog de emot 340 samtal om istappar!!!!

Enligt lokaltidningen mitt i Södermalm / Gamla Stan har 35% av samtalen kommit från Södermalm och 5% från Gamla Stan.

Ja, det här med "riskbedömning" är inte helt enkelt. Men jag tror jag ger mig ut i alla fall. Det får nog bli Söder Mälarstrand...... fast det är klart, då kanske jag åker i spa´t........

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Kul att du är tillbaka!
Yes röra sig utomhus är vanskligt. Inte bara i Stockholm. Min mamma har inte tagit sig många meter i Uddevalla på ett bra tag eftersom det inte finns några öppningar i snövallarna där hon behöver gå över med sin rollator.

Jag halkade faktiskt av tunnelbanan en dag...det var liksom en isvall precis på perrongkanten och det såg ohyggligt dumt ut när jag hamnade med rumpan i mellanrummet, "the gap". Men det kunde ju blivit riktigt farligt.

Postat av: Ediets

Håller med föregående talare, roligt att du skrivit igen! Och nu är det inte länge kvar innan stafettpinnen är framme hos oss :)

2006-03-21 @ 19:03:27
URL: http://ediets.blogg.se
Postat av: Ca

Tack Ediets .... står beredd att fånga pinne.. :)

2006-03-21 @ 21:23:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback