Semla....

Semla....

Idag kunde jag bara inte stå emot. Jag tackade ja till en semla. Åt den med varm mjölk och njöt alldeles väldigt. Men uj, vilket dåligt samvete jag har.
 
Det mesta av det dåliga samvetet handlar nog egentligen inte om att jag "åt semlan" utan om att jag inte rör på mig. Jag är allt för medveten om att jag låter "ögonen och gommen" styra, samtidigt som jag vet att om jag bara tog mig i kragen och "jämnade ut" intaget med lite förbrukning av den extra instoppade energin så vore det egentligen ingen större fara. Att det skall vara så mycket svårare att göra det som är bra för en själv jämfört att med att göra det som är mindre bra???

Kan det ha med tidsaspekten att göra, är det det som trasslar till det? Det går attans så mycket fortare att äta än att motionera. Både beslutet om att,och även genomförandet.

Det stämmer det min pappa en gång sa`:

En minut i munnen

En timme i magen

Ett år runt höfterna

Kommentarer
Postat av: Josephine - 197cm semleälskare

prova vårt familjerecept: gröp ur bullen, blanda inkråmet med riven mandelmassa, kanel och lite grädde (alt. mjölk), rör till en tjock och seg smet, tippa tillbaka i bullen, en rejäl klick med osockrad vispad grädde, på med locket (som du först snitsigt skurit ut i en triangel), pudra med florsocker genom testil. Voilà! gött, gött :-)

Postat av: Ca svarar Josephine

Tack för tipset! Jag skall bevara det, använda mig av det ... och njuta. Det ÄR gott, men.... :)

2006-01-24 @ 23:14:14
Postat av: Annaa M

Oj, förekommer det där med varm mjölk (med kanel?) fortfarande? Blir så nostalgisk...
Tycker nog livet skulle kännas rätt torftigt om man inte fick åtmintone några semlor varje säsong!

2006-01-25 @ 01:14:41
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Ca till Annaa

Jo, men mjölken är viktig och egentligen kanelen också men det hade jag ingen...

2006-01-25 @ 01:36:16
Postat av: Darkangel

Nu fick du mig att längta efter semlor!
Jag blir galen. I alla bloggar jag läser skriver man om semlor. :)
Jag köpte ingen idag för att... Ja, vadå?
Vara duktig?
Ge mig en semla!

2006-01-25 @ 22:06:22
URL: http://pyret.blogg.se/
Postat av: Ca till Darkangel

Men... det var då rakt inte meningen att sukta dig. Sorry! Känner igen "frustrationen" det är som för mig och alla de som städar högt och lågt med diverse käcka hjälpmedel... och skriver om det i bloggarna.

2006-01-25 @ 23:49:23
Postat av: Ediets

Som den stora semmelälskaren jag är måste jag ju bara lämna en kommentar på detta inlägg :)

Semlor är det som förhöjer denna annars så trista årstid. Januari och februari beströs med ett semmelglitter och blir lite lättare att uthärda. Så fortsätt att äta semlan - UTAN någon ånger efteråt! Då tar ju det dåliga samvetet ut njutningen av att få sätta tänderna i detta underbara bakverk.

2006-01-26 @ 22:36:39
URL: http://ediets.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback