Böcker och boklistor....

..... är alltid lika intressant.

Vad är det egentligen som gör att en bok kan betraktas som en "bra bok"?

Jag vet bara att jag är en konsument av böcker i "alla genrer". Men jag slutar aldrig att förundras över den allmänna oppinionen gällande böcker. Hos
En liten Tant har ett inlägg gällande "Alkemisten" väckt många tankar. Själv menar jag att just den boken är en av de böcker jag aldrig kom riktigt underfund med. Inte heller har jag förstått mig på "Sagan om ringen - serien" och  inte heller "Harry Potterböckerna". Da Vinci koden fick också vara för min del.... Sorry Brown!
 
Ibland får jag känslan av att det är mer Författaren än böckerna och deras kvalitet som gör att de hamnar på diverse boklistor. Kan det då ha att göra med förlagen mer än innehållet? Förlagen har pengarna att göra marknadsföringen. Förlagen avgör vilka böcker och när ... de skall ges ut som pocketupplaga. I min värld styr de väldigt mycket, eller har jag förstått något fel?

"Ninas resa" av Lena Einhorn fick Augustpriset 2005. En bok som väl då borde betraktas som en bra bok?!? Men inte heller den greps jag av på ett enkelt sätt. Jag har läst den, men jag lade den ifrån mig och läste annat in i mellan.Viktig ansågs den dessutom vara, frågar mig då nästan - För vem? Kvalitativt menar jag att det finns många andra som är viktigare just vad det gäller att beskriva upplevelser från 2:a Världskriget. Däremot Jerzy Einhorns berättelse om det egna livet läste jag i ett sträck. Fick den något pris? Inte vet jag..... men den boken grep tag i mig.

Men ok, en fördel med listor och priser i olika tävlingar kan kanske vara att namnen/titlarna på både Författarna och Böckerna synliggörs och på det viset kanske man hittar sina pärlor..... Men hur gör man för att hitta alla andra pärlor??? De författarnamn som ALDRIG dyker upp i större sammanhang, men som verkligen producerar just pärlor....

Och för den delen, vad är kvalitet i boksammanhang? Vad mäter man mot? Vem har sanningen gällande bra eller dålig?

Nej, jag tycker det är befriande att vara subjektiv i förhållandet till böckerna. Jag tänker fortsätta med det .... länge! Fortsätta att bara tycka......

Kommentarer
Postat av: Annela

Det var en artikel i GP om detta idag; hur de stora förlagen får de flesta nomineringarna, eftersom de har så många kända författare, att större delen av de nominerade är män- förutom när det gäller barnlitteratur etc.
Så det var kul att "Svinalängorna" fick priset i år

Postat av: Ca > svarar Annela

Ja,det tycker jag också var roligt!!
Jag väntar med spänning på en nydanande barnbok av en man.

2006-12-05 @ 17:29:21
Postat av: Annela

Ja, det har inte varit så mycket sedan Pettsonböckerna och Mamma Mu.

2006-12-05 @ 20:50:28
URL: http://www.mysochpys.blogspot.com
Postat av: Nina på Johangården

Åh, jag blev så besviken på Sagan om ringen... det var inte alls som jag hade hoppats på att den skulle vara.

Där fanns inte den fantasi och magi som jag hade föreställt mig.

2006-12-05 @ 23:29:20
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården

Glömde...

DaVinci-koden var bra när man läser den som just vad den är, enligt mig, en deckare.

2006-12-05 @ 23:30:16
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Ca>svarar

Annela: Nej, inte som jag har kommit i kontakt med. Kanske beroende på att sonen nu närmar sig de 20.. Men jag har syskonbarn, därför är jag fortfarande intresserad.Pettson var (och är )en älskad favorit, men Mamma Mu kom aldrig hem till oss.
Nina på Johangården: Sagan om Ringen har jag försökt med flera gånger, jag har en bror som blev helt fångad, men det har liksom inte ens hjälpt med filmerna. Da Vinci koden får nog bara vara för min del. Det är rent "tyck" .... Men jag gav den till pappa i julklappför ett par år sedan och gillade den skarpt. Filmen har jag inte sett...ännu. :)

2006-12-06 @ 09:49:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback