Tjuvlyssnare.....

.....är jag också. Eller inte??

Det beror var man drar gränsen mellan aktivt och passivt, frivilligt och ofrivilligt lyssnande. Hur som helst är jag inte den som stannar till och spetsar öronen för att lyssna på samtal om jag inte blir "inbjuden" att delta. Nej, jag är nog oftast för ointresserad för det. Men ..... här i huset där jag bor är det väldigt lyhört. Framförallt om man befinner sig i trapphuset. Då kan man höra mycket av vad som händer och även av vad som sägs inne i lägenheterna. Det är också lyhört mellan lägenheterna, så klart...
När jag kom hem från jobbet idag och klev in i porten möttes jag av ett GRÄL, ett mycket högljutt sådant. Det var tjejen och killen i lägenheten till höger, på första våningen, som gjorde upp om så vanliga saker som vem som diskat, handlat och MISSAT TVÄTTIDEN!!! Det var lite lagom "pinigt" tyckte jag så för att på något sätt göra dom uppmärksamma på att jag var där jag var satte jag i gång att vissla, högt, samtidigt som jag skramlade med mina nycklar i nyckelknippan så mycket jag kunde när jag gick förbi. Det tystnade direkt..... (Gjorde jag rätt eller fel?) När jag kom upp i min lägenhet och kom in i hallen blev jag sanbbt varse att damen i lägenheten ovanpå mig hade sina barnbarn hos sig. Ljudet av små fötter som sprang fram och tillbaka var ihållande liksom lilla flickans illtjuuuuuuut, brorsan jagade henne säkert. Lite senare gick jag in i badrummet för att tvätta händerna och hör då att killen i lägenheten under mig var på toaletten, INTE i samma ärende som jag utan han uträttade något som var mer ljudrikt än mitt vattenkransskval.... För en liten stund sedan var jag in en sväng i sonens rum. Hans vägg utgör även vägg till grannen till höger på samma våningsplan. Den grannen, den unge snygge ynglingen på 22 bast, hade uppenbarligen flickvännen på besök för där var det AMORE AMORE, med tillhörande rytmiska dunk, dunk, dunk i väggen.

Konstaterar bara att ljud breder ut sig i ett hus. Mitt golv är någon annans tak och mitt tak är någon annans golv. Väggar kan vara mycket gemensamma......

........Nej, tjuvlyssnare är jag nog inte men MEDHÖRARE!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback