Ta makten över pappershögarna

............ Det är rubriken på ett tidningsurklipp jag fått av en välmenande väninna.  " Rensa och må bättre. Har du hemmet fullt med saker du fått av andra - eller köpt själv - som du inte är så förtjust i? Rensa ut. Ge till en välgörenhetsorganisation. Omge dig bara med sådant som du tycker om och som du mår bra av."

Om det vore så enkelt då kanske jag skulle må lite bättre. Men även rensandet tar ju tid och det är den som jag saknar. De handfasta råden som följer i texten består av:

1) Lär dig leva utan högar.
2) Skjut inte upp.
3) Ge dig själv utrymme.

Högarna uppstår pågrund av brist på utrymme. Jag har inte plats att förvara mina högar på. Det spelar ingen roll om det gäller papper, tidningar eller tvätten.
Att jag skjuter upp saker och ting till senare beror på att jag inte hinner göra allt direkt utan ofta hamnar i situationer där jag måste prioritera. Hunden måste få sin promenad innan jag sätter mig och betalar räkningarna. Sonen, hans flickvän och jag måste få mat innan jag stryker tvätten..... När jag så står med båda händerna i diskbaljan, då ringer telefonen. Väninnan i München, som jag inte pratat med på flera månader prioriteras. Jag har ju själv skjutit upp att ringa upp henne, jag skulle ju bara fixa sommarkläderna och allt annat först så jag kunde prata med henne i lugn och ro.
Utrymmet finns bara inte i en lägenhet på 65 kvadrat, att härbergera och organisera allt det som är viktigt för mig. Väggarna begränsar mina möjligheter helt enkelt. Jag har helt enkelt inte råd med mera utrymme...

Kommentarer
Postat av: My

Visst är det enkelt att ge råd men det är inte lika lätt att leva upp till dem. Vi är inte mer än människor och lite stök mår nog alla bra av :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback