Somliga gillar poesi

Somliga gillar poesi,

är en dikt av Wislawa Szymborska.

" Somliga -
alltså inte alla.
Inte ens de flesta, bara ett mindretal.
Om man inte räknar skolorna där de måste,
och poeterna själva,
så går det väl två sådana på tusen.

Gillar -
men gillar gör man också makaronibuljong,
man gillar komplimanger och blått,
man gillar sin gamla sjal,
man gillar att hålla på sitt,
man gillar att klappa hunden.

Poesi -
fast vad är poesi för nånting.
Månget vingligt svar
har getts på den frågan.
Och jag vet inte och vet inte och håller mig i det,
som i ett räddande räcke. "

Jag läste den här dikten för flera år sedan och "kände igen"
flera saker som jag gillar, ja verkligen gillar. Det är nog därför
jag gillar Wislawas dikt , Somliga gillar poesi.......

Kommentarer
Postat av: Annaa

Kul att du fått snurr på din blogg! Tar en stund att komma igång, eller hur. Vrider mig över ett 50-årskalas i Göteborg på lördag, måste bestämma mig nu hur jag ska göra!

Postat av: Jonathan

Kanske dags för mig att ta ut Szymborska ur bokhyllan och börja läsa henne...

2005-10-19 @ 09:33:29
URL: http://degeranget.blogg.se/ommig
Postat av: Ca

Ja Jonathan, läs henne. Det ger mycket.....
Ha det gott!!!

2005-10-19 @ 19:01:10
Postat av: adam

Vackert, skulle lägg platsa på poeter.se, superbra poesi-sajt. hepp / adam

2007-07-13 @ 08:58:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback