När börjar advent?

Ja, det undrar jag verkligen? Skall man gå på de veckor som enligt kalendern utgör "väntans tid" eller skall man gå på köpmännens linje? Jag har just kommit in från min "fönstertittarrunda" med hunden. Nu finns dom där.... adventsstjärnor, adventsljusstakarna och balkongernas ljusgirlanger. Var det IKEA:s "nya" pynt eller frosten som utgjorde årets startskott? Inte vet jag, konstaterar bara att i år får jag nog se upp, jag kan bli sist med "pyntet" i kvarteret!  Och i "min värld" är det ju trots allt flera dagar kvar..... Saknar lite ledsamt barnaårens upphetsning över "Skyltsöndagen", då vi gick på sta´n hela familjen och fönstershoppade. Vi ungar tryckte näsorna platta mot skyltfönstrens glas, tittade storögt, pekade och önskade..... innerligt.

Men det är klart, då fanns inte alla dessa kataloger, eller "trycksaker", som nu kommer med "posten", vare sig man har en skylt med "INGEN REKLAM" eller ej. Nu ligger "reklamen" snyggt inpackad i tidningarna som kommer i brevlådan på morgonen, eller så är de direkt adresserade till mig personligen.... hmmm.

Jag vill bara en sak, ha tillbaka "skyltsöndagen"! Efter den turen på sta´n vill jag gå hem och skriva min önskelista.....så vuxen jag är.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Vi startar lite lagom till 1 advent och trappar sen upp långsamt till full prakt dagen före julafton. Så nu blir det några få belysningar och hyacinter till helgen.

Åh skyltsöndagen var fin, när man stod och tryckte näsan mot leksaksbutikernas fönster och såg elektriska tåg och mekaniska apor! Och det var alltid äkta granris i girlangerna.
När jag bodde i Göteborg retade jag mig faktiskt inte så mycket på det tidiga julpyntet i butikerna, det har inte blivit så mycket tidigare under åren, utan på att folk klädde granen redan till första advent. Inget jag varit med om förr - möjligtvis hade man i Bohuslän små adventsgranar. Alltså, hur kul är det med en gran som är utbarrad redan innan Lucia???

Blev sur på Aftonbladets jultest tidigare idag. Men har du tänkt på att vi har lång advent i år? En hel vecka "extra" att glädjas åt adventsljusen!

2005-11-22 @ 01:21:15
Postat av: Ca

Jo, det är en vecka extra i år. Just det gör mig särskilt förvånad över de som redan nu har börjat....Dom behövde tydligen minst TVÅ extra adventsveckor...?!

Jag klär granen kvällen/natten före julafton (men jag har extralampor tillhands... :) ).

2005-11-22 @ 01:29:17
Postat av: Klimakteriehäxan

Men som tur är får man väl ändå göra som man själv vill? Eller i alla fall NÄSTAN... Granen kvällen den 23, självklart!

Postat av: Christina

Jag har också nya grannar snart...mittemotgrannar (är det grannar då?) Hur går det med dina?

Postat av: Darkangel

Ja, vi har en extra vecka.
Hade inte märkt det.
Jag myser!

2005-11-23 @ 00:28:45
URL: http://pyret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback