NU har jag sett det....

..... ett skriftligt anslag på en entredörr till ett känt och mycket välbesökt "fik" i Stockholm. Anslaget bad vänligt men bestämt att barnvagnar skulle parkeras UTANFÖR.... Åh, så efterlängtat! Under de senaste dagarna har jag funderat en hel del på hur "nyblivna" föräldrar ser på sina små "arvingar".....

De små människoliven skall tydligen införlivas i vuxentillvaron så fort som möjligt. Tre veckor gammal och på kafé, 5 veckor gammal och för första gången på IKEA, 8 veckor gammal och på restaurang, 13 veckor och för första gången på bio..... listan kan göras lång.

Undrar i mitt stilla sinne vad de små människorna uppskattar av dessa besök i miljöer som är allt annat än lugna. Ljus, ljud, dofter ..... i en salig blandning. Är det konstigt att det så småningom blir både sömn och matproblem? Är det konstigt att man blir "orolig" både till kropp och själ?

Visst är det roligt med "stolta föräldrar", men det är ännu roligare med lyckliga barn. Var finns "barnperspektivet"? Borde inte föräldrarna värna om sina barns intressen mer än sina egna????

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Nåja, det är bättre att bäbisarna får ligga i sina vagnar än i knät när föräldrarna dricker kaffe och riskerar bränna upp de små. Vanligaste barnolyckan - i hemmet, dryckbrända barn!

Äsch jag förstår vad du menar. Tycker framförallt det ser lite märkligt ut när nyfödda tas med till superstressiga miljöer som köpcentra och sånt. Förstår inte glädjen med att tung i gumpen och mjölkstinn ranta omkring med en skrikande spädis i Nordstan eller så.

Men för övrigt är jag då inte alls så säker på att det är bland de utåtriktade aktiva caféföräldrarna med lite oregelbundna vanor som barnen med de största problemen finns. Om jag ser mig omkring är det inte riktigt så...

Postat av: Ca

Önskar jag hade kunnat hålla med dig helt, but no...
Ok för aktiva föräldrar med lite oregelbundna vanor, men det finns dom som inte har några "vanor alls". Jag har haft det pestigt med ganska många små patienter och deras föräldrar därav mina tankar.. m a o ... ibland blir jag "invigd" i "vanor/ovanor" som INTE gynnar barnen!!!

2005-12-08 @ 23:15:39
Postat av: Annaa M

Jo vi pratar nog delvis om olika saker...
Min syster som är urgammal dagisfröken menar att förvirringen och osäkerheten ökat märkbart bland unga föräldrar. Föräldrar utan referensramar, barn utan gränser.

2005-12-14 @ 00:32:09
URL: http://annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback